Orderla.my Guides
  • Welcome to Orderla.my
  • [BM] Selamat Datang
  • 🚀Get Started
    • Build your First Form
    • Add Pickup & Delivery Options
    • [BM] Bagaimana Order Form Berfungsi?
    • [BM] Kenali Dashboard Anda
    • [BM] Redirect Subdomain anda ke Form Utama Anda
    • [BM] Homepage: Bina Link List di Homepage Anda
  • 🌠Subscribe Orderla Plus / Pro
    • How to Subscribe to Orderla.my Plus / Pro Plan
      • Cancel Your Subscription
    • [BM] Cara untuk Subscribe Orderla Plus / Pro
  • 🔵Orderla Plus
    • [BM] Gerbang Pembayaran
    • Payment Gateway Integrations
      • [BM] Billplz
      • [BM] ToyyibPay
      • [BM] SenangPay
      • Stripe
      • [BM] Bizappay
      • SecurePay
      • Razer Merchant Services
      • CHIP
    • Product's Variants
    • Editing the Order Items
    • Webhooks
    • Make Coupons
    • [BM] Tempahan / Temujanji
      • [BM] Langgan Kalendar
    • Booking / Reservation / Appointment System
      • Subscribe Appointment Calendar
    • [BM] Inventory Management
    • Inventory Management
    • [BM] Telegram Bot
    • Salesperson & Assign to a Form
      • Override Form to Send to Specific Sales Person
      • Salesperson Telegram Notification
    • [BM] Orderla Admin Mobile App
    • Google Analytics Integration
    • Orders List (B-View)
    • Data Exporters
    • Integrating with SendParcel by PosLaju
    • Additional Customer Details
    • WhatsApp Message Templates
    • Dynamic Delivery Options
    • Verify Your Sub-Domain with Facebook
    • Messaging Service (SMS)
    • WhatsApp Blasting to Customer List
    • Embed Orderla Page
    • Support International Number Code
    • Integration with Wasapbot.my
  • ➕ORDERLA.MY ADD-ON
    • Direct Payment
  • 🟠Orderla Pro
    • Cart-Based Form Type
    • Section Availability
    • Setup Local Delivery
    • EasyParcel Integration
    • Delyva Integration
      • Delyva Integration Tips
    • Rider's Management
    • Ninjavan Postpaid
    • Product Referencing
    • POS Malaysia Postpaid
    • Orderla.my API
  • Navigation Pages
  • 📱Orderla.my Mobile Apps
    • Orderla.my POS / Merchant App
  • ⚠️Troubleshooting
    • [BM] Main Content Hilang
  • Archived
    • [Archived] [BM] Bina Form Jualan Pertama Anda
Powered by GitBook
On this page
  • Contoh Ordering Form
  • Menghantar ke WhatsApp
  • E-Invoice for Customer
  • Update Order Details & Status

Was this helpful?

  1. Get Started

[BM] Bagaimana Order Form Berfungsi?

Bagaimana pelanggan anda terima link dan order kepada anda melalui Whatsapp

PreviousAdd Pickup & Delivery OptionsNext[BM] Kenali Dashboard Anda

Last updated 2 years ago

Was this helpful?

Pada ruangan list form anda, lihat pada link kepada form anda seperti berikut.

Lihat pada bahagian dalam kotak tersebut, ia merupakan link untuk buka form anda.

Right-click pada link tersebut, dan tekan 'Copy Link'.

Sharekan link tersebut kepada bakal pelanggan anda melalui WhatsApp Group, Facebook, Telegram, Telegram Group, Instagram bio dan sebagainya. Juga boleh digunakan bila anda buat online advertising juga.

Contoh Ordering Form

Bila anda share link tersebut, prospek dapat melihat terus produk / menu yang anda tawarkan.

Prospek boleh klik pada - / + untuk memilih produk yang ingin dibeli. Kemudian prospek boleh isi nama, no telefon, alamat email, dan alamat.

Jika prospek terus tekan button 'Teruskan' di bawah, jika belum maklumat wajib diisi akan keluar alert untuk meminta prospek berbuat demikian.

Jika delivery options disetkan, prospek wajib untuk memilih salah satu penghantaran juga.

Seterusnya, 'Order Summary' akan terpapar. Anda boleh semak dahulu sebelum tekan butang 'Send via WhatsApp'.

Jika terdapat pembetulan prospek boleh tekan back atau pangkah untuk kembali edit borang tadi.

Menghantar ke WhatsApp

Selepas prospek berpuashati dengan Order Summary, prospek boleh tekan 'Send via WhatsApp'.

Form tersebut akan generatekan teks ordering kepada nombor WhatsApp melalui aplikasi WhatsApp didalam mobile phone.

Teks tersebut belum dihantar lagi selagi prospek tidak tekan button 'Send' ( ikon biru ).

Setelah pelanggan tekan butang send, seller akan dapat notifikasi melaui WhatsApp.

E-Invoice for Customer

Di dalam mesej tersebut, disertakan sekali Order Link yang apabila dibuka akan di bawa kepada Customer Order Page seperti gambar di bawah.

Jika anda adalah pemilik shop tersebut anda boleh buka ordering ini melaui:

  1. Scan QR Code. Anda akan dibawa ke halaman admin order tersebut.

  2. Klik pada QR tersebut, ia sebenarnya adalah link untuk ke halaman admin juga.

Login adalah diperlukan bila hendak membuka ordering management tersebut.

Update Order Details & Status

Apabila anda buka page tersebut sebagai admin, melalui 2 kaedah tadi anda akan dapat paparan seperti berikut.

Anda boleh tekan pada PDF untuk generatekan Order Page dalam bentuk PDF.

Anda boleh update status order dan payment status di sini.

Maklumat pelanggan dan senarai tempahan ada di sini juga.

🚀
Form List - https://orderla.my/admin/forms